case-intro-mockup

Samen sterker

De organisatie van de toekomst kan niet zonder co-creatie

divider

De wereld om ons heen verandert snel. De organisatie van de toekomst omarmt veranderingen. Door wendbaar te zijn, ontstaan kansen om de concurrentie af te troeven. Alles in de bedrijfsvoering wordt er op afgestemd.

Service Design geeft inzicht

Zie jouw bedrijfsvoering als een service en bekijk deze door de ogen van de klant. Dan zie je waar je moet veranderen. Het ontwerpen, onderhouden en optimaliseren van je service dwingt je te proberen, te leren en bij te sturen.

Snelle veranderingen in de markt zorgen ervoor dat er geen tijd is voor uitgebreide plannen. Voor je ze realiseert, maakt de volgende verandering ze al weer achterhaald. Om snelheid te creëren bij service design werk je in co-creatie. Dat doe je in één ruimte samen met verschillende experts, zonder ruis, dat is de kracht van co-creatie.

divider

"Met co-creatie versterk je elkaars inzichten en ontstaat de overtuiging om keuzes te maken."

Steven de Bruijne

Waarom service design co-creatief moet zijn

Wil je een service optimaal ontwerpen, heb je verschillende disciplines nodig. Niet alleen bij je bureau, ook binnen je organisatie. In co-creatie laat je multidisciplinaire teams soepel met elkaar samenwerken door ze - vanuit het oogpunt van de klant - met elkaar te verbinden.

Roadmap naar de toekomst

In onze aanpak speelt de customer journey map een centrale rol. Hier worden de touchpoints tussen merk en klant bijgehouden. Met een team van specialisten dat continu betrokken is, worden ze in hoog tempo geoptimaliseerd.

Van leuk werk, komt goed werk

Het bedrijf van de toekomst wil niet zonder co-creatie. Het geeft energie, inspireert en maakt ambities versneld waar. Dat is niet alleen goed, het is ook leuk. Samen maak je het verschil. Én plezier.

Zo verloopt het co-creatie proces

In de basis maken wij bij co-creatie gebruik van twee methodieken: Mapping en Scrum. In beide gevallen werken alle experts samen in dezelfde ruimte. De korte lijnen zorgen voor begrip, inspiratie, focus en versnelling.

Co-creatie uitgelegd

Sprinten en itereren

Onze co-creatietrajecten zijn opgedeeld in zogenaamde sprints die meestal één of twee weken duren. Tijdens deze sprints staan specifieke doelstellingen centraal. De wijze waarop we deze gaan bereiken staat niet vast.

Hoe dieper je in een project zit, hoe slimmer je elkaar maakt, hoe groter de wens om verbeteringen te kunnen doorvoeren die je vooraf niet voorziet.

Sprint 0

Uitgangspunten voor strategie, concept, art-direction en informatie architectuur worden in sprint 0 bepaald. Samen doorlopen we verschillende workshops waarvan de uitkomst wordt verankerd op een poster, een zogenaamde map.

Waarom mapping een must is

Op de maps staan de contouren van de gekozen route geschetst. Klant en bureau hangen de maps aan de muur, kunnen de inhoud delen en wijzigingen eenvoudig doorvoeren.

Maps werken beter dan rapporten. Rapporten verdwijnen steevast onder een laag stof in een bureaulade, worden slecht gelezen en zijn nauwelijks vatbaar voor iteratie. Simpelweg omdat aanpassingen op pagina 34 en 71 lastig zijn te delen met relevante stakeholders.

Het hele proces is lean en mean

Sprint 0 is belangrijk maar het verschil wordt vooral in de realisatiesprints gemaakt. Hier wordt alles tastbaar en raken deelnemers heel concreet geïnspireerd.

Waak ervoor om te ver de diepte in te gaan in sprint 0. Uit ervaring weten we dat voortschrijdend inzicht eerdere inspanningen diskwalificeert en je achteraf moet vaststellen dat er tijd is verspild.

divider

"Bij Aan Zee zijn de denkers meteen de doeners. Hoe lean en mean wil je het hebben?"

René Hendriks

Realisatiesprints

Na sprint 0 ga je in Scrum-verband aan de slag met een projectrelevant team van experts. Doorgaans experts vanuit bureau en opdrachtgever, maar indien noodzakelijk schuiven externe experts aan. Bij co-creatie is daar alle ruimte voor.

De klant bepaalt

Bij realisatiesprints is er uiteindelijk maar één iemand de baas: de Product Owner. Dat is iemand die vanuit klantzijde het mandaat heeft om beslissingen te nemen.

De Product Owner bepaalt samen met het team de uitgangspunten van de specifieke zaken die op de backlog staan en treedt vaak op als leverancier van ruwe content.

De eindgebruiker centraal

Alles bekijken we door de ogen van de eindgebruiker. Als we weten wat deze wil en waarom, zien we hoe we de service moeten inrichten of verbeteren. Verkregen inzichten vertalen we naar user stories die een leidraad vormen voor het verdere verloop van de sprint.

Plannen is pokeren

Om de voortgang in de realisatiefase te bewaken, willen we bij aanvang weten welke workload de verschillende user stories met zich mee brengen. Met Planning Poker wegen we ze tegen elkaar af en verkrijgt het team het inzicht dat nodig is.

Scrum uitgelegd
Wil je meer weten over Scrum? Laat het ons weten; we leggen het graag aan je uit en kunnen zelfs training voor je regelen.

Co-creatie doe je Aan Zee

Bij voorkeur vinden de co-creatie sprints plaats in onze strandvilla. Niet vanwege het mooie uitzicht over zee, maar vooral vanwege de inrichting van ons pand en de faciliteiten die het biedt. Het proces krijgt vanuit onze locatie een flexibele schil.

Heb je onverwacht een extra of andere expertise nodig, dan is dat vaak à la minute geregeld. Een bijkomend voordeel van onze locatie is dat klanten zich onttrekken aan de waan van de dag en zich compleet committeren aan de opdracht.

Fixed Price - Flexible Scope

Tot slot. Het is even wennen voor opdrachtgevers die nog kennis moeten maken met deze werkwijze. Ze zijn gewend aan de schijnzekerheid vooraf.

Co-creatie is per definitie fixed price, flexible scope. Daarom committeren we ons aan de doelstellingen, maar geven tijdens de co-creatie invulling aan de manier waarop we deze bereiken. Al onze opdrachtgevers beamen dat onze werkwijze resulteert in meer value for money. Die zekerheid kunnen we zeker geven.

Home